`

Τα μυστικά του σινεμά 2.0

Η σχέση των θεατών με το σινεμά (δες προηγούμενη ανάρτηση) γνώρισε αρκετές
… αναταράξεις, πριν το γιν της φωτεινής οθόνης ενωθεί με το γιανγκ της σκοτεινής αίθουσας.


Όταν, στα τέλη του 19ου αιώνα, έγιναν οι πρώτες προβολές της νέας εφεύρεσης, από τους αδελφούς Λιμιέρ στη Γαλλία και τον Τόμας Εντισον (με τη δική του, ανάλογη πατέντα) στην Αμερική, το κοινό αντέδρασε σπασμωδικά μπροστά σε αυτό το «αλλόκοτο» θέαμα. Πολλοί καταπτοήθηκαν και άλλοι λιποθύμησαν από το φόβο που τους προκαλούσαν οι -πρωτόγνωρες- κινούμενες εικόνες στον τοίχο. Για κάποιους, όπως ο Μάξιμ Γκόρκι, η εμπειρία αποδείχθηκε σκέτη απογοήτευση. Ο διάσημος Ρώσος συγγραφέας υπήρξε ένας από τους πρώτους θεατές που είδαν τις ταινιούλες των αδελφών Λιμιέρ, σε μια εμπορική έκθεση στη Ρωσία. Στις 4 Ιουλίου 1896, δημοσίευσε τις εντυπώσεις του σε μια τοπική εφημερίδα. Με τίτλο «Μια επίσκεψη στο Βασίλειο των Σκιών» περιέγραψε με αυτά τα -απαξιωτικά- λόγια την εμπειρία του: «Χθες βράδυ βρέθηκα στο Βασίλειο των Σκιών. Αν ξέρατε πόσο παράξενο είναι να βρεθείς εκεί. Είναι ένας κόσμος χωρίς ήχο, χωρίς χρώμα. Όλα εκεί -η γη, τα δέντρα, οι άνθρωποι, το νερό- είναι βουτηγμένα σε μονότονο γκρι. Γκρίζες ακτίνες ήλιου σε γκρίζο ουρανό, γκρίζα μάτια σε γκρίζα πρόσωπα, και τα φύλλα των δέντρων είναι γκρίζα σαν την στάχτη. Δεν είναι κίνηση, αλλά το σιωπηλό της φάντασμα».
Εκ διαμέτρου αντίθετες υπήρξαν οι εντυπώσεις που δημοσίευσε, λίγους μήνες αργότερα, η αθηναϊκή εφημερίδα «Αστυ». Αφορμή υπήρξε η πρώτη εν Ελλάδι κινηματογραφική προβολή, που έγινε σε ένα άδειο κατάστημα της οδού Κολοκοτρώνη, πίσω από την Παλιά Βουλή. Το ενθουσιώδες άρθρο, που δημοσιεύθηκε στις 29 Νοεμβρίου 1896, ανθολογεί ο Νίκος Θεοδοσίου στο βιβλίο του «Στα παλιά τα σινεμά» (εκδ. FINATEC, 2000): «…Αληθής μαγεία ήσαν αι προβαλλόμεναι εικόνες εις φυσικόν μέγεθος. Όλος ο κόσμος ο προβαλλόμενος δια του ηλεκτρικού φωτός ενόμιζες ότι έζη και εκινείτο και ενεψυχούτο. Ιδίως η διάβασις των Δραγόνων υπερπηδόντων φράκτην εξετυλίχθη εν όλαις της ταις λεπτομερείας. Οι καλπάζοντες και ανυψούμενοι ίπποι, αι σπάθαι των ιππέων αι εξαστράπτουσαι εις τας ακτίνας του ηλίου, ο κονιορτός ο εγειρόμενος εκ του ποδοβολητού των ιππέων, όλα αναπαρίσταντο τόσον τελείως ωσάν να τα έβλεπε κανείς εκ του φυσικού».
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...